Ledningen för AD-MAPU, mapuchefolkets organisation tillsammans med sina bröder och systrar på väg att ta tillbaka sina historiska marker, skogar och floder i södra Chile. FOTO: DICK EMANUELSSON. |
Motståndets Chile 1986-1987 (10)
Av
Dick Emanuelsson
Mapuchefolket
återtar sin jord men möts av kulspruteeld
DEN
HISTORISKA RÄTTEN för mapuchebefolkningen
i södra Chile har pågått ända sedan den spanska kolonialismen erövrade större
delen av vad som skulle bli Republiken Chile. Men det fanns regioner som
spanjorerna aldrig lyckades ta en total kontroll och de löd under
mapucheindianerna.
När jag anlände till staden Temuco, i södra
Chile som är ett centrum för mapuchefolket är optimismen och kampandan hög. Fyra
månader innan hade Pinochets bilkortege utsatts för ett väpnat bakhåll som
skakade diktatorn och regimen. Även mapucheindianerna anklagas av godsägare och
militärregimen för att förfoga över miliskommandon i sin historiska kamp för
att ta tillbaka den jord, skog och floder som detta ursprungsfolk får sin
utkomst ifrån.
Med organisationen AD-MAPU:s ordförande JOSE SANTOS MILLAO och sju andra
mapucheledare var vi på väg i mars 1987 till ett antal bosättningar där kampen har stått och
står som hårdast.
TEGUCIGALPA 2020-05-30
MAPUCHEFOLKET
ÅTERTAR SIN JORD!
– Vi skall slåss för jorden om jag så
skall dö. Den tyranniske hunden måste skjutas bort! Om inte kristdemokraterna hade förrått folket
hade Allende aldrig störtats.
Det säger den gamle mannen med en
outgrundlig vrede.
Den 15:e november förra året kom hundra
karabinjärer, beväpnade med kulsprutor och ville ”diskutera” med mapucheindianerna
i regionen Lumaco, i södra Chile i det som är mapuchefolkets vagga.
– Men sanningen är den att de ville
splittra oss. Var och en skulle bruka sin egen jord, sa de. Men den gubben gick
vi inte på.
Den
76-årige mannen kisar med ögonen och har något illmarigt i blicken.
– Är ni hungriga, frågar han?
Jose Santos Millao, ordförande för mapucheindianernas
organisation, svarar ja och den gamle mannen går bort mot en skock hönor. Han väljer
ut den bästa och med en svingande rörelse ett halvt varv går hönan över till de
sälla jaktmarkerna.
En trekvart senare serverar hans fru en
underbar soppa. Men köttet i hönan har ungefär samma legering som stålet i en
modern pansarvagn.
– Ursäkta om hönan är lite hård. Men
det gäller ju att spara tid, säger den gamle och kisar mot solen som värmer
liksom soppan.
Medlemmarna i Llo Lols bosättning har
kämpat mot fascismen och landägarna under lång tid. Myndigheterna har försökt
att splittra dem för att senare lämna över jorden till storgodsägarna. Det har
kommit till sammanstötningar där åtta av dess medlemmar och många karabinjärer
har sårats. När man inte kan locka mapuchefolket att skriva på krediter,
pension med mera sätter man in de väpnade styrkorna.
– Jag vill inte ha krediter. Jag vill
att de lämnar våra marker i fred, säger den gamle vredgat. Och vi skall slåss
för jorden om jag så skall dö på kuppen.
Mapuchefolket lever av jorden och där skogen är ett historiskt inslag. FOTO: DICK EMANUELSSON. |
VI
SITTER OCH ÄTER under hans veranda. Det är obeskrivligt vackert men samtidigt
bland det fattigaste jag sett under tre reportageresor i Chile. Det finns ingen
el. Vattnet tar man upp ur ett hål tjugo meter från boningshuset. Barnen går klädda
i paltor, barfota och lider av kronisk bronkit. Förmodligen har de alla skabb,
loppor samt svåra kariesskador. Den romantiska föreställningen om att indianer
lever i samklang med naturen, att de trivs utan det civiliserade samhällets
bekvämligheter, har inte något som helst med verkligheten att göra.
För
de gamle mannen som en dag tänkte åka till Santiago, men som drack upp
respengarna i Nueva Imperial, den lilla staden 20 km längre bort, handlar det i
första hand om rätten till jorden. Jorden vill han i likhet med alla
mapucheindianer bruka kollektivt. Det är en livsnödvändighet för mapuchefolket.
Det är detta som Pinochet vill slå sönder.
Men
mot sig har generalen ett organiserat och kampvilligt folk som har sagt; ”Vi
har slagits i tre hundra år. Spanjorerna lyckades aldrig besegra oss. Det
kommer heller inte Pinochet göra!”
MAPUCHEFOLKETS
ORGANISATION
AD-MAPU
AD-MAPU finns organiserade i stort sett
i varje bosättning, eller `comunidad´, som de kallas på spanska. Okunnigheten
om mapuchefolket i Chile är slående. Det är få som känner till om den
fruktansvärda massakern 1934 då tiotusentals mapuches kämpade till slutet mot
president Allessandri den 1:e. Med i döden förde de med sig 100-tals
karabinjärer och militärer. Floden Bio Bio fylldes av lik från mapucheindianer
och soldater. Parollen var: ”Hellre dö upprätt än på knä”!
Många av de journalister i Santiago som
hade fått nys om massakern, hindrades från att ta sig in i mapucheområdena.
Mapuchefolket begick också det taktiska felet att inte alliera sig med sina
bundsförvanter hos arbetar- och bondeklassen i Chile. Den läxan har man lärt
sig under Pinochet.
1978 fanns det ca 2 066 bosättningar
mellan den 8-10:e regionen i södra Chile på en yta av 375 000 hektar. Då
stiftade Pinochet den s.k. 2568-lagen som gick ut på att splittra
bosättningarna. 1983 hade 1365 bosättningar splittrats och tusentals
mapucheindianer blev utan jord. Detta skapade en explosiv situation samtidigt
som diktatorn försökte skapa en parallell organisation.
I sammanstötningar med ordningsmakten
dödades sju personer. När folk inte frivilligt ville skriva under
myndigheternas lagfarter, tog man till våld.
Maria Lucy Traipe och Ana Maria Llao Llao med en skiss på AD-MAPU:s organisatoriska struktur. FOTO: DICK EMANUELSSON. |
På
AD-MAPU:s kontor i Temuco kunde jag själv bevittna hur förtvivlade människor
hade hemsökts av karabinjärer och ingenjörer från det chilenska ”Väg och
vatten” som mätte upp deras landområden. När medlemmarna i ”Llo Lol” vägrade
skriva på protokollen för delningen, skrev myndigheterna helt sonika själva på
dem med förfalskade namn. Kontrakten skickades iväg till alla femtio
medlemmarna som i sin tur blev förbannade. Och de vände sig till AD-MAPU som
försvarar deras intressen.
Hur ser då den organisatoriska
strukturen ut i en bosättning?
– En områdeskommitté består av tre till
sex bosättningar, säger ANA MARIA LLAO
LLAO, medlem av den nationella styrelsen.
– De utser en ordförande, vice
ordförande, sekreterare och kassör. Områdeskommittén väljer ombud till
kongressen som i sin tur väljer en ledning på nio personer.
– Kamraterna som var här nyss var
oroliga över de falska lagfarter myndigheterna hade utfärdat. Regimen försöker
sabotera arbetet på alla sätt. De här kamraterna har förlorat tre arbetsdagar i
resor som kostar dem mycket.
– Pinochet sa vid ett tillfälle att det
räckte om en person ville lämna kollektivet. Därefter har han sagt att alla måste
vara överens. Detta skapar förvirring samtidigt som man med olika frestande
anbud om hus, pension och krediter försöker splittra och slå sönder vårt arbete
och organisation. Men vi står mer enade än någonsin. AD-MAPU fyller en
livsavgörande roll för vårt folks existens, slutar Ana Maria.
”MARRI
CHI HEU”!
VI
SKALL SEGRA TIO GÅNGER!
Militärkuppen den 11:e september 1973
var ett hårt slag för Mapuchefolket. Inte nog med att deras ledare kördes över
bosättningarna i helikopter, bundna med rep i fötterna och hängande utanför.
Vad värre var, är det faktum att de förlorade sina marker. Dessa återlämnades
till de forna storgodsägarna, oftast utlänningar som i fallet Lonkoyan och
Hueiko Chico.
Till dessa två bosättningar överlämnades
3 000 hektar till mapucheindianerna i enlighet med Allendes jordreform. 1976
tog det slut. Då återlämnades markerna, djuren och alla de maskiner man
förfogade över, till en italiensk jordägare vid namn Pantano.
1984 tröt tålamodet. Man bestämde sig
för att återerövra jorden eller dö i strid. Misären och förnedringen hade nått
den absoluta smärtgränsen för länge sedan. Nu fick det vara nog!
Mapuchefolkets traditionella försvarsvapen, stenslungan. Här i försvar mot militärens och karabinjärernas attacker. FOTO: PUNTO FINAL. |
VID
DE NATIONELLA protestdagarna
i juli 1986 året slog man till.
”Beväpnade” med sina ”suecas” gick de
in på sina gamla marker och helt sonika förklarade dem befriade. Godsägaren såg
sin chans. Han förklarade sig välvillig till att mapucheindianerna övertog
marken. Men han hade vissa villkor.
– De 2000 hektar som återstår vill
Pantano överlämna gratis. Men kruxet är att han har en stor skuld till Nationalbanken.
Hur skulle vi kunna betala den, säger Guillermo Curin Melén, ordförande för
bosättningarnas medlemmar.
– Nej, vi har den historiska rätten
till marken och vi har inlett det rättmätiga återtagandet. Det skall inte få en
enda peso av oss, understryker han bestämt.
– När vi väl är i klorna på bankerna,
kan de diktera villkoren. Vi går inte i den fällan som slutar med att vi blir
arrendatorer över vår egen mark.
Beslutsamheten hos mapucheindianerna
går inte att ta miste på.
Just på denna plats rasade
fruktansvärda strider mot den spanska kolonialismen. Här förskansade sig deras
store ledare Caupalican med 8000 mapuchekrigare år 1553. De stred till sista
man. De vägrade skriva under någon som helst fredspakt som betydde att de
skulle förlora 10 miljoner hektar.
Och dagens mapucheindianer har sett sig
bli allt mer inträngda på allt mindre yta i den 8:e till 10:e regionen i södra
Chile. Nu slår de tillbaka. De har inget att förlora. Nu mer än någonsin
gäller: ”Marri Che Heu”– Vi skall
segra tio gånger!
ӀVEN
HÄSTARNA VILL
KASTA
PINOCHET UR SADELN”!
Den
11:e februari 1984 hittades liket av Manuel
Melin Pehuen på trappan till AD-MAPUS lokaler. Han hade kallblodigt mördats
av ACHA – Chiles Antikommunistiska
Allians. På kroppen hade man placerat en text: ”Manuel blev den förste”.
Tidigt en lördagsmorgon kom jag till
samma lokaler. Tillsammans med hela den nationella ledningen för AD-MAPU skulle
vi besöka två bosättningar där medlemmarna hade återtagit jorden vid de
nationella protestdagarna i juli 1986.
Dagen till ära hade Jose Santos Millao,
AD-MAPU:s ordförande blivit efterlyst. Inrikesminister Garcia krävde ett straff
på fem år för Millaos medverkan i Medborgarförsamlingens upprop om protest i
juli 1986.
– Vi får se hur långt vi kommer, sa han
lugnt.
AD-MAPU:s ledning 1987 med Jose Santos Millao i centrum.FOTO: DICK EMANUELSSON. |
VI
VAR NIO PERSONER SOM packade sig in i den lilla transitbussen. När vi hade rest i
nära två timmar dök plötsligt två karabinjärer upp i den lilla byn Lumaco. Alla
drog efter andan och vi förberedde oss på besvärligheter.
– Vad fan säger vi! sa chauffören som
inte tillhörde AD-MAPU?
– Dra vilken vals som helst, sa de
andra.
Chauffören drog ned rutan och såg
påtagligt nervös ut.
– Kör ni mot Purén, frågade en av
karabinjärerna?
– Ja, sa chauffören nervöst.
Nu kräver väl de att vi skall
legitimera oss, tänkte jag som ensam ”gringo”. Vad skall JAG säga? Hur skall
jag förklara att jag sitter här med hela den nationella ledningen för AD-MAPU
och dessutom med en av de mest efterlysta folkledarna i Chile?
– Om ni ser tre hästar på vägen, så var
bussiga och se till att de kommer tillbaka, bad karabinjärerna.
Jag såg hur ansiktsuttrycken på
kamraterna lättade märkbart. För min egen del slutade fjärilarna att fladdra
omkring i magen.
– Naturligtvis, sa chauffören. Vi skall
se till att de kommer tillbaka.
Vi körde över bron och kom ut ur byn.
De första orden som fälldes var:
– Nu vill till och med hästarna kasta
Pinochet och hans anhang ur sadeln.
KAMRATERNA
VAR INTE enbart
oroliga för Millao. Mötet med de två bosättningarna skulle äga rum vid sidan om
vägen ute i det fria. Man ville helt enkelt inte ha dit karabinjärerna. Så när
hästarna skymtades tio kilometer från Lumaco i full galopp, körde vi om dom och
bromsade in. Chauffören och vi andra gick ur och började kasta sten på hästarna
för att förmå dem att vända. Och det gjorde de men bara för att försöka komma
tillbaka igen.
Till slut gav de upp och stannade.
Lördagsmorgonen hade blivit händelserik. Och det var en lämplig paus för att
göra naturbehov som faktiskt kändes onormalt trängande.
I morgon:
PÅ
STORMÖTE HOS MAPUCHEFOLKET
– Mai
Mai, säger de ankommande. Det betyder ”hej” på mapuchespråk. Jag hade förmånen
som få andra journalister att få medverka på ett möte med flera mapuchebosättningar.
I morgon
kan du läsa om hur mapuchefolket fattar beslut, om en mapucheindian som svävade
mellan liv och död under fyra månader efter att militären hade avlossat en
kulsprutesalva i magen och kampen för sociala rättigheter.
fredag 29
maj 2020
Kvinnorna mobiliserar mot diktatorn (9)
torsdag 28
maj 2020
”Frihet för Victor Diaz”! (8)
Bakhållet
mot “Chiles Hitler” och en spektakulär flykt från högriskfängelset
onsdag 27 maj 2020
måndag 25 maj 2020
måndag 25 maj 2020
SÄKERHETSPOLISEN INJEKTERADE
PATRICIA FÖR ATT ”TALA” (5)
söndag 24 maj 2020
lördag 23 maj 2020
fredag 22 maj 2020
fredag 22 maj 2020
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.